Житомирщина в контексті міжнародних відносин.

Тема: Житомирщина в контексті міжнародних відносин.
Мета:
 показати основні течії суспільно-політичного руху на Житомирщині, ознайомити  з її представниками, проаналізувати діяльність декабристів та значення декабристського руху для нашого краю, ознайомитись із реакцією жителів нашого краю на наполеонівську агресію,довести, що польське повстання 1830-1831 рр. мало антиколоніальний характер;
Відпрацювати навички і вміння учнів складати і виступати з короткими доповідями, формувати в учнів вміння аналізу міжнародної політики, роботи з картою, порівнювати та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
Виховувати в учнів почуття гордості за наших земляків, які самовіддано захищали Житомирщину, викликати інтерес до вивчення історії рідного краю.
Основні поняття: масонство, масонські ложі, декабристи, федерація, опозиція, повстання, національно-визвольний рух.
Обладнання: посібник, робочі зошити, портрети діячів, карта.
Тип уроку: засвоєння нових вмінь та навичок
Вид уроку: проблемно-пошуковий
Форма уроку:  практичне заняття.
Хід уроку
Варіант 1.
Урок проводиться у формі дидактичної гри «Чудова четвірка»
Для цього матеріал посібника попередньо ділиться на чотири частини. У класі також створюються чотири групи. Кожна група отримує завдання опрацювати одну частину посібника і додаткову літературу та підготувати до неї п’ять завдань:
-  Розповідь-виклад своєї частини матеріалу;
-  Додаткова інформація «Цікаво знати»;
-  Важливі висновки «Зверніть увагу»;
-  Інформація «Історична карта розповідає»;
-  Схеми і таблиці до матеріалу, що вивчали вдома.
 
І. Організаційний момент
Вчитель оголошує тему та мету уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Нам важливо простежити чи проходили активні дії на території нашого краю чи, можливо, наш край стояв осторонь подій , які відбувалися в Україні в першій половині ХІХст.
ІІІ. Актуалізація знань.
«Історичний волейбол». Вчитель задає питання з попередньої теми і учень, який правильно відповів, передає естафету відповіді іншому учню.
Запитання:
-  До складу яких губерній входила Житомирщина в п.п. ХІХст.?
-  На яких принципах базувалась політика російського уряду у нашому краї?
-  З якою метою на Житомирщині були проведено адміністративно-територіальні зміни?
-  Які повіти були утворені в нашому краї?
-  Опишіть герб Волинської губернії?
-  Яким був національний склад нашого краю?
ІV
. Проведення практичного заняття.
1.Масонство
Учні розповідають матеріал доповнюючи його схемами.
Цікаво знати:
Учні на вибір можуть підготувати повідомлення про «Міфи про масонство», або  «Символіка масонів», або «Обряд посвячення в масони», або «Ідеологія та символіка масонів»
Зверніть увагу:
Група учнів робить висновок про значення масонства на Житомирщині
Історична карта розповідає:
Учні показують місця де в Україні діяли масонські ложі
2.Декабристський рух
Розповідь учнів супроводжується ілюстраціями і схемами
«Цікаво знати»
Можна підготувати цікаві біографічні довідки з життя декабристів
Крім військових, до Товариства було прийнято шляхтичів Тадеуша (Фаддея) Жебрівського — секретаря графа Ільїнського в Житомирі, Іполита Скальмировського, який мешкав у Старокостянтинові, та підпоручика у відставці Миколу Красницького з Новограда-Волинського.
Члени слов’янського Товариства відрізнялися від членів Південного та Північного товариств за своїм майновим становищем. Більшість батьків членів Товариства належала до дворян, які розорилися, не володіли ні землею, ані селянами або мали невелику кількість землі та декілька селян. Частина членів Товариства жила тільки з «одного жалованья», утримуючи на нього своїх рідних.
Усі члени Товариства були приблизно одного віку, що теж сприяло їх зближенню та взаєморозумінню.
«Зверніть увагу»
Учні роблять висновки про значення та наслідки декабристського руху на Житомирщині
«Історична карта розповідає»
Учні демонструють як проходив декабристський рух в Україні та в нашому краї зокрема
3.Російсько-французька та Кримська війни та Житомирщина
        Розповідь учнів супроводжується ілюстраціями і схемами
 
«Цікаво знати»
Учні можуть підготувати листи-спогади про дану війну в яких є дані про враження французів від України або українців, які побували у Франції.
«Зверніть увагу»
Учні роблять висновки про те, що дані війни не відповідали інтересам України і були жителі нашого краю, які брали участь у цих війнах, залишились без омріяної волі.
«Історична карта розповідає»
Учні показують на карті шлях Наполеона та його відступ.
4.Польське листопадове повстання 1830-1831 рр.
Розповідь учнів супроводжується ілюстраціями і схемами
«Цікаво знати»
Учні можуть підготувати невеликі повідомлення  про керівників повстання, символіку повстанців.
«Зверніть увагу»
Учні роблять висновки про наслідки повстання для Житомирщини
«Історична карта розповідає»
На карті учні простежують хід повстання.
Варіант 2
1.Масонство
- Хто такі масони?
 - Яка була мета масонських лож?
 - Де в Україні діяли масонські ложі?
Розповідь вчителя.
В 1786 заснована ложа в Житомирі — «Розвіяний морок» — майстер — Францішек Гайнц. Ложа дотримувалась старо-англійськоі системи. Мова була польська і французька, пізніше вона відноситься до російської ложі «Астрея» з Петербургу. В Житомирі діяла паралельно жіноча масонська ложа заснована в1786 аптекаркою Вацловою.
Масонські ложі на Житомирщині
                     російські                      польські                          українські
 2.Декабристський рух
- Хто такі декабристи?
- Порівняйте мету Північного і Південного товариства?
 Повідомлення учня про Петра Борисова, Юліана Люблінського, Андрія Борисова.
Доповнення вчителя про суть даного руху в нашому краї.
«Займи позицію»
-  Повстання декабристів – це шанс ліквідувати російське самодержавство? Вимушені дії? Фатальна помилка?
3. Російсько-французька війна 1812 р.
Самостійна робота з посібником Л.В.Котенко. Ст.32-34. Складання тез.
-  Як вплинула дана війна на Житомирщину?
4.Польське листопадове повстання 1830-1931рр. і Житомирщина.
- Які були передумови повстання?
- Чому польське повстання мало місце в нашому краї?
Розповідь вчителя + робота з картою про хід повстання.
Наслідки повстання коментоване читання посібника та заповнення таблиці на ст..48
Мозковий штурм
Чи реально було силою «багнета» підняти поневолені народи на повстання в 1830-1831рр., враховуючи історичну  ситуацію, що склалася?
V. Закріплення нового матеріалу.
Доведіть, що події на Житомирщині в першій половині ХІХ ст.. мали значний вплив на історію нашої держави.
VІ. Підсумки уроку
Вчитель оцінює роботу учнів, аналізує та коментує її в класі.
VІІ. Домашнє завдання
1.Урок 4-5 (за посібником Л.В.Котенко)
2.Проектна робота «Розвиток промисловості в нашому краї в першій половині ХІХ ст..»

Немає коментарів:

Дописати коментар