Побут і виховання спартанців.

Практичне заняття: Побут і виховання спартанців.
Мета:. На основі раніше отриманих знань і опорних умінь у новій навчальній ситуації учні самостійно вирішують проблемно-пізнавальні завдання, публічно представляють результати індивідуальної та колективної творчої діяльності, освоюють складніші способи вивчення історичного минулого. Формувати та розвивати в учнів дослідницькі уміння, навички пошуково – дослідницької роботи (виявлення проблем, збір інформації), спостережливість, уміння висувати гіпотези, узагальнювати, розвивати    аналітичне мислення; сприяти підвищенню особистої впевненості у кожного учасника проекту. Забезпечити механізм розвитку критичного мислення дітей, уміння шукати шляхи  вирішення проблеми. Cформувати уявлення про природно-географічні та кліматичні умови Лаконіки та її населення, про основні заняття та повсякденне життя; розкрити  причини  виникнення  Спартанської  держави  та  державного  устрою. Виховувати почуття любові до історії, засудження жорстокості.
Тип уроку:  урок практичного застосування знань, навичок і умінь.
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть:
  • розповідати про природно-географічні та кліматичні умови Лаконіки та її населення, про основні заняття та повсякденне життя;
  • розкривати причини  виникнення  Спартанської  держави  та  державного  устрою;
  • порівнювати однотипні явища, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, формувати вміння висловлювати власну думку.
Обладнання: карта, атласи, ілюстративний матеріал, документи.
Хід уроку:
1.Організізація класу.
2.Мотивація.
Як відомо греки подарували людству багато чудових зразків архітектури, мистецтва, але серед грецьких міст-держав була така, яка прославилась своїми уявленнями про місце людини в державі, поєднуючи патріотизм з жорстокістю не тільки до чужих, але і своїх громадян. Цією державою була стародавня Спарта.
3.Представлення теми уроку та очікуваних результатів.
Постановка проблемного питання: Що повинно бути головним: людина для держави чи держава для людини?
4.Актуалізація опорних знань  
- Яким був державний устрій в Афінах?
- Яким був устрій у Спарті?
Поняття: спартіати, остракізм, ареопаг,герусія, драконівські закони.
1.Виникнення Спартанської держави.
Згадайте як утворилась Спартанська держава?
Стародавня Греція не була єдиною державою, Природні умови розділяли її територію морем і горами на  окремі області, кожна з яких мала головне місто з прилеглою територією, такі території називались містами –державами або полісами.
Ця територія у 10 ст. до н. е. була завойована дорійцями, які створили тут свою державу Спарту.
Це місто було покрите мороком таємничості, адже спартіати не любили пускати сюди чужоземців, не дозволяли  своїм громадянам виїздити за межі країни, щоб не набратися чужих звичаїв. Місто нагадувало військовий табір, яким крокували воїни. На вупицях не було видно ошатно одягнених людей, тільки строгий скромний одяг без будь- яких прикрас, не чути було голосних вигуків торгівців,бо спартіати не мали право займатися торівлею.
Основним заняттям чоловічого населення була війна. Спарта не мала навіть оборонних мурів, місто захищала мужність її жителів.
Запитання до учнів.
Що ставилося на перше місце: інтереси людей чи держави? (Доведення власних висновків).
Повідомлення учнів про  побудову армії спартанців. Учні описують одяг та обладунки воїнів. Пояснюється поняття «фаланга» на прикладі ілюстрації.
2.Звичаї спартанців. Спартанське виховання.
Робота з документом Ст.152
Коли чоловікові виповнювалось 30 років, йому дозволялось одружитись і жити вдома, але він повинен був харчуватись на спільних обідах. Як це впливало на міць держави?
Учні підводяться до висновку про те, що такий спосіб життя не породжував заздрості до кращих умов життя інших та бажання захопити чуже майно.
Флеш-фільм
Опрацюйте уривки з праці давньогрецького письменника й історика Плутарха, послідовно відповідаючи на запитання:
  • Про що розповідається в наведеному джерелі?
  • Які особливості виховання хлопців і дівчат вас здивували?
  • Яке значення, на вашу думку, надавали спартанці вихованню дітей?
Із праці Плутарха «Життєпис Лікурга»
Батько не мав права розпоряджатися дитиною — він відносив немовля до старійшин. Вони оглядали дитину, і якщо знаходили її достатньо міцною, дозволяли виховувати… Якщо немовля було кволе і некрасиве, його кидали в прірву, вважаючи, що таке життя не потрібне ані дитині, ані державі.
…За трапезами бували й діти. Їх приводили туди, ніби до школи здорового глузду, де вони чули розмови про держави і справи, привчалися жартувати без кривляння. А спокійно переносити глузування вважалося однією з головних чеснот спартанця.
Старший за столом говорив кожному, хто входив: «Розмови за поріг не виходять».
Лікург наказав укріпляти і загартовувати дівчат у бігу, боротьбі, метанні диска і списа…
Читати й писати вони (хлопці) вчилися заради практичної користі, а інше їх виховання зводилось до того, щоб… бути витривалим у біді і перемагати в боротьбі. Тому з роками їх виховання ставало суворішим — їм наголо стригли волосся, привчали ходити босими і гратися разом, зазвичай без одежі.
Спартанці довіряли одне одному…
  1. Побут спартанців
Прочитайте текст та уривки з документа. Поясніть, як ви розумієте вислів «спартанський спосіб життя». Доберіть і запишіть синоніми до прикметника «спартанський».
Спартанці були хоробрими, витривалими воїнами. їм приписують вислів: Справжній спартанець ніколи не питає, скільки ворогів, він питає: «Де вони!?».
Усі спартанці носили грубий одяг, жили в однакових одноповерхових дерев’яних будинках. Мали визначені форми зачісок, бороди і вусів. Під час будівництва дозволялося використовувати сокиру, і лише при виготовленні дверей — пилу.
Давньогрецький історик Ксенофонт про спартанців
Не треба дбати про багатство й одежу, тому що в Спарті прикрасою служить не розкіш убрання, а здоров’я тіла. Їжу він дозволив споживати громадянам у такій кількості, щоб вони надто вже не наїдались, але й не терпіли від голоду…
Чоловіки харчувалися в громадських їдальнях простою їжею: овочами, трохи сиром, зрідка — рибою та м’ясом. Основною стравою була юшка з бичачої крові із сочевицею, оцтом і сіллю. Страва поживна, але несмачна. Ніхто, крім спартанців, її не міг їсти. Розповідають, що одного разу перський цар змусив полоненого спартанця приготувати йому таку юшку. Коли правитель спробував її, то не міг утриматися від жарту: «Тепер я розумію, чому спартанці так мужньо ідуть на смерть: для них краще загинути, аніж таке споживати».
Із 16 років і до старості спартанець зобов’язаний був служити в армії. У 30 років він вважався повнолітнім і мав право отримати ділянку землі й одружитися.
6. Закріплення вивченого матеріалу.
Метод 6 капелюхів

Білий капелюх: інформація  (інформатори)

Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація? http://www.eduwiki.uran.net.ua/wiki/images/f/f3/Whitehat.jpg
Жовтий капелюх: логічний позитив(оптимісти)
Yellowhat.jpg
Символічне відображення оптимізму. Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги.
Чорний капелюх: критика(песимісти).
Blackhat.jpg
.
Червоний капелюх: почуття та інтуїція
Redhat.jpg
І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?

Зелений капелюх: креативність (новатори)

Greenhat.jpg
Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції.
Синій капелюх: управління процесом
Bluehat.jpg
Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.
1.Гра «Знайди помилки»
Якось давно мені довелось побувати у Спарті. Мене вразила гостинність по відношенню до чужоземців. Ворота міста відкриті для всіх бажаючих його відвідати. Високі мури міста оберігають чудові розкішні палаци, площі, прикрашені скульптурами, театри від нападу ворогів. Жителі міста люблять займатися спортом, цінують силу і мужність. Але понад усе люблять вчитися, удосконалювати свій розум. Мова їх барвиста і багата. Вони живуть за рахунок торгівлі та ремесел. Хороші прибутки роблять їх життя приємним, а столи багатими. Навіть до рабів вони ставляться добре, дуже часто їх відпускають на волю.
2.Відповідь на проблемне питання.

7. Рефлексія.
Ми дізнались про…                             Ми навчились…
Ми зрозуміли, що…
8. Підведення підсумку. Оцінювання.
Синій капелюх
9.Коментоване домашнє завдання. Опрацювати  параграф 31.
Підготувати есе
«Спартанське виховання: за і проти». 
Побут та виховання спартанців 
Ніколи не відступай

1 коментар: